Gruppeadministratorer

• Profilbildet til Sondre Bjellås

Jordskarve

Offentlig gruppe aktiv for 3 måneder siden

Første byggeprosjekt i byen Liberstad, Norges første private by. Jordskarve er byens første planlagte bygg, og vil bygges etter earthship-prinsippene.

Én eller to etasjer?

Merket: ,

Dette emnet inneholder 5 svar, har 2 deltakere og ble sist oppdatert av  Ove 7 måneder siden.

Viser 6 innlegg - 1 til 6 (av totalt 6)
  • Forfatter

Sondre Bjellås
    Participant

Det største spørsmålet jeg sitter med er hvorvidt en eller to etasjer er hva vi skal gå for. Det er fordeler og ulemper med begge, vedlagt har jeg lagd utkutt fra siden på begge mulighetene.

To etasjer gir en front som er 7-8 meter høy, avhengig av hvor høy man gjør den bakre veggen. En etasje gir ca. 3 meter høy front. Det er liten tvil om at to etasjer blir mer synlig og større inngrep i naturen.

Hvis vi derimot går for én etasje, blir huset veldig langt. Vurderer også kanskje å bygge med vinkel. Det blir veldig enkelt, fleste rom blir 4 meter brede og ca. 5 meter dype.

To etasjer sparer selvsagt litt materiale, mindre blekk for taket, mindre betong for gulvet.

Mine planer for bak huset og taket, er å ha en vertikal vegg hvor det er solcellpaneler, som da får refleksjon fra taket på sommer og vinter, samt direkte sollys. Samme med vannbåren og luftbåren varme fra samme vegg.

En etasje vil være enklere, men begge vil uansett være mye arbeid, tanken var å bygge enklere først og så større senere, men spørs om man orker å bygge større hvis det er slitsomt med den første 🙂

Attachments:

Ove
    Participant

I.flg. Renolds er enkelheten det som gjør Earthshipet billig.
    Se vedlagt bilde.
    Men skal du først lage 2 etasjer, tror jeg personlig at
    en modul (max. 6m bred ) med kupplet 2 etg, er veien å gå.
    Å bygge med samme teknikk som survival-modellen.

• Dette svaret ble endret 7 måneder siden av  Ove. Årsak: tekst

Attachments:

Sondre Bjellås
    Participant

Her er et skjermbilde fra SketchUp, denne versjonen er lagd ganske fort og mye som ikke er ferdig her, men jeg jobber med å eksperimentere med forskjellige ting.

Helt til venstre i bildet, er det en 2-dørs garasje på 50 kvm, jeg måtte begrense meg der pga. regelverket i Norge. Jeg hadde lyst til å ha garasjen som teknisk rom, så må bli et rom som kanskje er koblet vedsiden av garasje eller noe.

Til høyre i skissen, er kjøkkenet og stuen. Tanken her er mulighet til å ha skyvevinduer som gjør at man kan åpne opp hele kjøkken/stuen på sommeren og når det er varmt. Slike dører blir en dyr investering, så får se om det blir en realitet, kan legge opp til å kunne pusse opp og endre det senere.

Vinduet fra kjøkkenet ved siden av den store åpning, er hvor mat og drikke kan serveres lett ut fra kjøkkenet, slik som på en kafé eller restaurant. Veldig nyttig på sommeren og når man har selskap.

Deretter er det dør ut fra hovedbygget, slik at man får dør inn og ut i hver ende av drivhuset. Drivhuset har en bredde på 3 meter og ca. 8 meters høyde.

To soverom oppe, med romslige garderober/skapplass innover bak dem.

Ekstrastue/TV-stue nede til venstre, rett etter garasjen. Bak denne blir det 2-3 rom, vaskerom som ikke trenger vindu, kanskje et teknisk rom, m.m..

I midten blir det åpent og sollyst, med treningsapparat m.m.. Plassen til høyre under soverommet der, blir også delt opp, noe av det blir spisskammers som blir umiddelbart tilgjengelig fra kjøkkenet. Her trengs ikke vindu, og helst ikke for mye varme, greit med litt kjølig temp. Tenker å kanskje sette kjøleskap og frys der inne, for å fjerne sånt fra det åpne kjøkkenet/stuen, mindre støy og penere for øyet. Selve kjøkkenet skal ha skap som bygger INNOVER, ikke tradisjonelt hvor kjøkkenet først bygges som et rom, og deretter henger man skap på beggen, blir motsatt her, noe som blir helt genialt.

Bad skal også potensielt inn i dette området, da kommer det i nærheten av kjøkkenet hvor det også er vann osv. Tror det er mulighet for at det blir noen veldig enkle bad i forbindelse med rommene, med forbrenningstoalett. Blir gjesteseng på ekstrastuen, så da får vi potensielt 3 soverom. Fra mezzanine på midten, vil det bli en åpning ut til drivhuset. Tanken da er at det vil være mulig å gå helt frem til enden av huset og nyte utsikten til sitt fulle, og ikke minst vil jeg ha rekkverk og litt planter rett der, slik at man kan få seg litt snack før leggetid og når man våkner.

På øst-veggen av kjøkkenet/stuen vil jeg ha sånn opplegg som varmer opp luft og sender det inn i stuen. Da får vi ganske fort og tidlig på dagen, oppvarmet frisk luft i stuen.

Solceller og vannbåren varme vil enten konstrueres på en vegg i bakkant av huset, eventuelt noe utskilt fra resten, slik at det er mer fleksibelt ifht utvidelser og hvordan landskapet er. Tenker det potensielt skal bygges flere boenheter i nærheten som kanskje skal samarbeide på de tingene.

Dette er Jordskeide-prosjektet, ikke Jordskarve som er tenkt å være litt mindre, men det er vanskelig å bestemme seg, er litt bekymret for at det blir så mye slit uansett at man mister motet hvis vi først bygger smått og da blir det kanskje aldri energi til de andre prosjektet, så jeg utarbeider begge litt samtidig.

Attachments:

Ove
    Participant

Artig prosjekt, ser avansert ut (dvs. dyrt)
    Husker jeg rett, er det max 3m takhøyde i.flg Norsk byggelov.
    Er usikker på om drivhus-delen faller under de forskriftene.
    Earthshipet bør jo oxo “graves ned i bakken” si da ca. 1m, da vil jo oxo fasaden bli litt “mindre”,
    Dessuten vil det lønne seg, energimessig, med “lav” takhøyde.
    Er du i tvil, ang. design og slit…
    tror jeg personlig det å holde seg til:
    Enkel design med 1 etg. blir billigs og raskest.
    Da har du erfaring og energi nok til neste prosjekt 🙂

Sondre Bjellås
    Participant

Takk for info!

Tror nok du husker feil, 3 meter kan umulig være maks takhøyde. Finnes mange hus som har mye høyere enn det, fant lett den artikkelen her hvor de har 3,9 meter høyde: http://www.adressa.no/bolig/Hoyt-under-taket-pa-Eiganes-9033b.html

Tar litt tid å rendre bilder i høy kvalitet, så fikk ikke dratt opp bunnen på vinduene med drivhuset som du sier i det bildet som er vedlagt. Vil være litt høyde forran 🙂

En funksjon som er fint med to etasjer, er balkonger på begge sidene av huset, en for morgensol og en for kveldsol. Disse vil får en helt fantastisk utsikt.

Tenker også at skal man først bygge etter disse prinsippene, så er det dumt å ikke bygge stort og bra nok, for alt av utstyret på må plass uansett, styring av gulvvarm, energiproduksjon, vann-samling, osv.

Men har god tid, jobber videre hele tiden med planene =)

Hva er det du tenker på i forhold til energimessig og to etasjer? Det vil være vannbåren varme i kombinasjon med oppvarmingen var solen på gulvet. Er problemet at den varme luften stiger og blir potensielt litt kjøliger i første etasje?

Et spørsmål jeg har angående bakken, er at jeg har sett noen skisser på forumet med isolasjonen utenfor kontakt med betonggulvet, altså jord mellom? Er det nødvendig? Holder ikke bare med tradisjonelt å ha isopor under betongen?

Attachments:

Ove
    Participant

Ser bra ut på plantegningen, spennende prosjekt 🙂
    Angående Takhøyden se:
    Byggteknisk forskrift (TEK 10),
    Kapittel 5 Grad av utnytting
    § 5-4. Bruksareal (BRA)
    (1) Bruksareal for bebyggelse på en tomt skrives m2 -BRA og angis i hele tall.
    (2) Bruksareal beregnes etter Norsk Standard NS-3940 Areal- og volumberegninger av bygninger, men slik at parkeringsarealet inngår i beregningsgrunnlaget etter § 5-7. I tillegg gjelder følgende:
    a) For bygninger med etasjehøyde over 3 m beregnes bruksareal som om det var lagt et horisontalplan for hver tredje meter. Det kan fastsettes i bestemmelsene til arealplan at bruksarealet skal regnes uten tillegg for tenkte plan.
    b) Planbestemmelsene skal fastsette hvordan bruksareal helt eller delvis under terreng medregnes i grad av utnytting. Der planen ikke fastsetter noe annet, regnes bruksarealet under terreng med i bruksarealet.
    c) Ved beregning av bruksareal som underlag for energiberegning skal det ikke legges inn et horisontalplan for hver tredje meter der bygningen har etasjehøyde over tre meter.

Når det gjelder: energimessig og to etasjer,
    Ser jeg ingen problemer, men det tar lenger “tid” å varme opp ett rom med høy takhøyde, når varmen legger seg oppunder taket.
    Og da vil det natuligvis kreve mer energi til oppvarming.

angående bakken:
    isolasjonen utenfor kontakt med betonggulvet, altså med jord mellom, er ikke nødvendig.
    Det er kun for å øke den temiske massen.
    Du kan fint bruke isopor rett under betongen, men husk Radonsperre.

Viser 6 innlegg - 1 til 6 (av totalt 6)

Du må være innlogget for å svare på dette emnet.